"Kokoplex"

Nu ser jag hur du som läser rubriken höjer lite på ögonbrynen och tänker att "Vad är det här för flumm?". Men hur kan jag vara den enda människan på jorden som minns uttrycket "Kokoplex"?!?!?

När jag var liten flyttade vi ju runt ganska mycket så när jag började i 2:an var det i min tredje stad. Av erfarenhet kan jag alltså säga att kokoplex var det inte jag som kom på, utan det ordet användes flitigt på alla ställen jag bodde på som liten.

Här kommer då förklaringen på uttrycket. När man var liten funderade man ju en del på saker som ifall något kunde vara oändligt, och hur långt man kan räkna. Som förklaring på detta gick det runt en myt bland små barn (i både Stockholm, Nyköping och Oxelösund).

"Man kan bara räkna till 'kokoplex', sedan kommer man inte längre"

Det var så det sas. Det kunde även användas när man ville överdriva eller skryta.

"Jag är hundra-miljarder-tusen-kokoplex gånger bättre än dig!"

Jag minns det hur tydligt som helst, men när jag frågar mina vänner om de minns den stora visdom vi en gång bar på ser de bara väldigt frågande ut. Jag är alltså helt ensam om att komma ihåg det, och det är väldigt synd för jag skulle gärna vilja ta reda på vart ordet kom ifrån. Jag kan säga att google inte var till så stor hjälp...

Jaja, nu orkar jag inte skriva mer för jag har suttit och pluggat matte i hundra-miljoner-kokoplex timmar, så jag ska sätta mig och kolla på Pretty Little Liars istället för det är bäst ^^



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt meningslösa liv i Bryngelstorp

I den här bloggen skriver jag ner alla intressanta detaljer om mitt otroligt meningslösa liv i Bryngelstorp. Du kanske inte tror att det är så intressant, och då har du alldeles rätt, det är det inte heller.

RSS 2.0